1. 10. 2013

Kuchařské retro

Už pár týdnů se vžívám do nové životní role. Kromě jiného to obnáší také zodpovědnost (a to doslova) za zažívací systém malého stvoření, kterému jsem dala jméno Jáchym. Spolu s nedostatkem spánku a času na větší kulinářské kreace než je rohlík s máslem mi není přáno zkoušet recepty z kuchařek, na něž mi tady padá prach. Naopak touha vyjádřit se v rozvitých větách, které neobsahují slova jako "bříško", "prdíky", "pšššš", "halí belí" mě přivedla na nápad představit vám jednu z prvních kuchařek, které jsem v dětství četla. A která mě naštěstí v životě neovlivnila.

Označení kuchařka ovšem není úplně přesné. Útlé dílko Jozy Břízové s názvem Vaříme za maminku vyšlo v  roce 1960. A zlatá šedesátá to pro gurmány rozhodně nebyla. Děti dychtivé pomáhat mamince v kuchyni se zde mohly dočíst, jak dobře umýt nádobí ("Nádobí před mytím roztřídíme: vlevo od dřezu jsou sklenice, vedle talíře a porcelán a nakonec kastroly a hrnce."), jak správně ohřívat nebo zásady správného prostírání a oblékání při vaření ("Máme pro doma župan nebo šaty a přes ně si oblékneme šatovou zástěrku..."). Zástěru mám - děkuji drahá sestro - ale šaty pro doma ještě ne. Po této podrobné a poučné teorii se malí kuchaři a kuchařky mohou pustit do přípravy jednoho z dvaceti menu hodnotné, výživné a chutné večeře či oběda pro celou rodinu. K tomu je přiložen nákupní seznam a postup přípravy s přesným rozepsáním jednotlivých kroků. Zde je malá ukázka:
Kompletní menu - vyberete si?


Letní večeře III
Vařená mrkev se strouhankou (strouhanku možno vynechat)
Drůbeží konzerva na paprice
Nudle vařené 
Salát míchaný














Ovšem kapitola, která mě nadchla se jmenuje Využívejte polotovarů. Nevím, jak by se na to tvářila Dita P. nebo BioHanka Zemanová. Vaření z předobalených řízků, ohřívání bramborových knedlíků a vaření z kostky - tak se vařilo v letech šedesátých. A jako pohoštění pro návštěvu udělejte, milé děti,opečené pocukrované rohlíky! 


Je sice pravda, že ve spoustě starších kuchařek lze objevit rady cennější než himalájská sůl, ale Vaříme za maminku bych k nim neřadila. Ve srovnání se současnými trendy local&seasonal je návod na vaření z konzerv a ohřívané párky k večeři jako zjevení z daleké minulosti. Je dost těžké si představit, že někdy mohl být někdo nadšený z konzerv. I když -  možná se tehdy dělaly opravdu z masa. Otázka je, kolik současných profesionálních kuchařů doma začínala právě s touto knihou.


 Mám v zásobě ještě pár retro skvostů, ale jaké je vaše kuchařské retro?


Joza Břízová. Vaříme za maminku. PRÁCE, 1960. 100 stran.

1 komentář:

  1. nahodou je to hezka retro kniha, vypovidajici o dobe sveho vzniku

    OdpovědětVymazat