14. 10. 2014

Parodie na kuchařku

Experiment, který se (ne)povedl.


O Láďovi jsem hodně slyšela. Vymetl z českých kuchyní všechny Zdenky, Italy, Dity a spol., aby nám všem ukázal, že vařit se dá levně, chutně a rychle. Láme (téměř neexistující) žebříčky prodejnosti rychleji než Michal Viewegh. Ale kdo to ten Láďa vlastně je? Nikoliv kuchař, ale experimentátor. 

"První jídlo jsem uvařil v době, kdy jsem si jako šestiletý byl schopen přeslabikovat návod na polívku z pytlíku. Byla žampionová a povedla se mi."

Stejně tak je třeba pohlížet i na jeho recepty. Jako na experimenty testující co všechno jsou někteří ochotni udělat a sníst jen proto, že jim to zdánlivě ušetří pár drobných. Přemýšlím, zda je to celé jedna velká parodie na současný trend zdravého vaření z kvalitních surovin. Nebo jen truchlivý obraz českých kuchyní. Ačkoliv jsem si na začátku myslela to první, nyní už se více přikláním k variantě č. 2. Z diskuzí internetových i jiných jsem pochopila, že existují lidé, a není jich málo, kteří podle Hrušky opravdu vaří, chutná jim a berou celou tuhle věc vážně. Neznáte-li, podívejte se na pár dílů pořadu Prostřeno! – vysílá Prima FTV, lze shlédnout i na webu, určitě mu jednou věnuju samostatný článek. Tam uvidíte, že pokrmy vycházející z českých kuchyní se více blíží těm od Hrušky. Když si všechny recepty z Vaříme s Láďou Hruškou projdete, zjistíte, že cílem každého jídla je zaplácnout žaludek něčím vydatným, aby se veškerá energie přesunula na trávení a ne na jiné, podružnější, intelektuální činnosti. 

Ne všechny recepty jsou naprosto nepoužitelné. S přimhouřením všech očí se dá najít i pár docela normálních. Žádná vysoká gastronomie to není, ale doma obstojíte. Pamatuji si, že moje máma, když jsem byla malá, dělávala podobné Hrníčkové knedlíky (s. 56) a nebyly špatné. Převažují ovšem jídla, která se podle mě jíst ani nedají. Často je zdůrazňován nejen finanční (levné) a smyslový (chutné) aspekt Láďových jídel, ale také efekt zdravotní, tzn. jde o jídla zdravá a bez chemických přísad. A pak tam najdete Smaženou tlačenku (s. 74)Polívku z taveného sýra (s. 46), nebo Nadívané kuřecí kůže (s. 60). Kuřecí kůže jsou ostatně Láďovou oblíbenou surovinou. Zeleninu musíte hledat lupou, ovoce používá v dortu nebo knedlících. K nalákání neslouží ani fotky, které jsou u každého receptu. Bohužel. Rozmazané, neostré, vyfocené snad mobilem. Pokud vás od přípravy a konzumace neodradí tyhle obrázky, pak už nic. Velikonoční beránek (s. 126) vás bude strašit ještě dalších několik nocí. 


Jednou z mnoha dalších věcí, která mě zarazila, je nacenění jednotlivých surovin. Pokaždé, když vidím u nějakého receptu uvedené vedle množství ingrediencí i jejich cenu, začnu přemýšlet, kdo a podle čeho to přepočítával? Pominu-li fakt, že u některých surovin ceny jsou, u jiných ne, některé částky mi prostě nesedí. Jak se spočítá cena za lžičku grilovacího koření, špetku soli, lžičku mletého pepře, lžíci oleje? A i když si to sečtete, někdy vás cena odrovná. Např. cena tyčinek se šunkou (s. 144) je 96, 50 Kč. Počet tyčinek není uveden, ale ty z obchodu vás asi vyjdou stejně, ne-li levněji. Vaší úvaze nechám, kolik éček a přidaných přísad může být v jogurtu za 5 Kč (Sýr a lá Lučina, s. 36) nebo nugátové čokoládě za 15 Kč (Nugátové croissanty, s. 110).
































Vzhledem k uvedenému asi pochopíte, proč jsem vypustila tradiční recenzní recepty. Prostě jsem nenašla nic, co bych chtěla vyzkoušet, nač bych vyloženě dostala chuť. Pak jsem váhala i s ukázkovým receptem. Ale jo, dám vám ho. Třeba jeden z těch pro mě méně pochopitelných (a to mám smažák ráda!). V úvodu k tomuto receptu se píše, že jej lze udělat na pracovišti během pauzy na oběd. Upřímně doufám, že s nikým takovým nebudu jednou sdílet pracoviště já.


Smažený sýr z hrnku 
Ingredience:
100 g tvrdého sýra (15 Kč), 1 rozšlehané vejce (3 Kč), tuk a strouhanka na vymazání hrnku (1 Kč), široký hrnek

Postup: 
1. Sýr si nejdříve nastrouhej na hrubém struhadle. Rozšlehej vejce. Široký hrnek vymaž tukem a vysyp strouhankou.
2. Do hrnku dej polovinu nastrouhaného sýra, rozšlehané vejce a poté i zbytek sýra. Navrch nasyp trochu strouhanky.
3. Vlož do mikrovlnky a ohřívej na nejvyšší stupeň 5 minut. Nakonec nechej minutu dojít a vychladnout.

Doporučila bych někomu tuhle kuchařku? Možná. Jako výstrahu, jak to taky může v kuchyni dopadnout, pokud člověk rezignuje úplně na všechno. 


Vaříme s Láďou Hruškou - levně a chutně. Euromedia Group, k. s. – Ikar ve spolupráci s TV NOVA, 2014. 158 str.


Knihu k recenzi poskytl Martinus.cz









4 komentáře:

  1. Doufala jsem, že se tu recenze objeví. :) Foodstyling jsem nečekala nijak oslnivý, ale stejně mě překvapil.

    OdpovědětVymazat
  2. A babičkas nadšením důchodci vlastním prosila, abych jí knihu koupila. Škubala jsem se už předtím, teď vážně netuším, zda si tohle vezmu na triko.
    Proboha, smažák z mikrovlnky? To je zlý sen, mé chuťové buňky se otřásají strachem a odporem, má žaludeční stěna páchá sebevraždu...

    Hnízdo zvrhlé Narcisky

    OdpovědětVymazat
  3. Už delší sobu silně váhám, jestli to nedám spolužákovi z recese...Ale nechce se mi cpát peníze Láďovi Hruškovi.:/

    OdpovědětVymazat
  4. Babička si jí přála k Vánocům, ale nakonec jsme jí vysvětlily, že to asi není dobrý nápad.
    .
    Po beránkovi jsem kuchařku zavřela...

    OdpovědětVymazat